In deze blog wil ik nog dieper ingaan op Reggio Emilia. Ik neem jullie mee in de geschiedenis en koppel dit aan Kindercentrum de Parel.

Zoals jullie in het pedagogisch beleid kunnen lezen komt de visie die wij binnen het bedrijf hanteren, voort uit een klein stadje in Italië, genaamd Reggio Emilia. De pedagoog Loris Malaguzzi was geïnspireerd door enkele ouders uit dit dorpje. Zij wilden zelf een kinderopvang opstarten. In die kinderopvang kon Malaguzzi al zijn pedagogische ideeën kwijt.
Bij de pedagogische visie van Reggio Emilia staat “vrijheid” op de eerste plaats. Vrijheid van keuzes maken, vrijheid om te leren en te ontwikkelen. Alle kinderen krijgen interessante, natuurlijke producten aangereikt zodat zij geprikkeld kunnen worden. Wat zij met deze producten doen, is aan hen.
Ook staat in ons pedagogisch beleid geschreven dat wij de kinderen graag goed willen leren kennen. De nadruk wordt gelegd op het luisteren en niet op het vertellen. De kinderen worden geobserveerd en hun ontwikkeling wordt bijgehouden in een ontwikkelingsboekje. Wij kijken naar de kinderen en vragen wat zij echt leuk vinden. Zeg nou zelf, welk kind vind het niet leuk om met natuurlijke elementen zoals water en zand te spelen? De kinderen op Kindercentrum de Parel spelen zowel binnen als buiten met water en zand. Ja, dit wordt een kliederboel, maar dat is niet erg. Er is niets leukers dan de kinderen met een glimlach op hun gezicht te zien spelen. Wij spelen niet alleen met water en zand, maar gaan ook regelmatig naar het verzetsbos om bijvoorbeeld takken te zoeken of te spelen met materiaal die de fantasie weet te prikkelen. In plaats van op papier te verven, beschilderen wij dan de gevonden takken. Knutselen met papier? Dat kan, maar het kan ook met natuurlijke materialen zoals steentjes, wc rollen, kurken, (ongekookte) etenswaren en ga zo maar door. Laat de creativiteit van het kind tot leven komen.

20161208_1145122

Ieder kind heeft talenten en wil die graag ontwikkelen. In de visie van Reggio Emilia is ieder kind rijk en competent, heeft ieder kind 100 talen, is de omgeving als eerste pedagoog en leren de kinderen het meest van elkaar.
Xchannx (2012) beschrijft de aanpak en omgang met kinderen als volgt:
Het krachtige, competente kind. Hiermee wordt bedoeld dat het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid wordt ontwikkeld. Op kindercentrum de Parel mogen de kinderen zelf kiezen in welke speelhoek ze willen spelen. Ook leren de kinderen zelf hun brood smeren.
De honderd talen van een kind. Kinderen communiceren niet alleen door middel van taal, maar ook door te brabbelen, te zingen, te kruipen, te tekenen en niet te vergeten: de lichaamstaal!
De drie pedagogen. De eerste pedagoog zijn de kinderen voor elkaar. Kinderen leren veel van elkaar. De tweede pedagoog zijn de volwassenen, zoals de ouders, leidsters en leerkrachten. En de derde pedagoog is de omgeving: geluiden, geuren, kleuren.
Communicatie. De kinderen leren het meest van elkaar, omdat ieder kind verschillend is. Het ene kind houdt bijvoorbeeld van buiten spelen, het andere kind van knutselen. Als de kinderen zien welke interesses andere kinderen hebben, kunnen zij hierdoor beïnvloed worden en het ook leuk gaan vinden.

Wat wij op kindercentrum de Parel belangrijk vinden is dat uw kind geprikkeld wordt om te leren. Wij bieden geen kant en klaar knutselwerkjes aan, maar materialen waarmee zij zelf mogen verkennen en ontdekken. Door interessante, natuurlijke materialen aan te reiken, krijgt uw kind de kans om zelf voorkeuren te laten zien en die op zijn of haar manier te benutten. Elke dag voeren de groepen activiteiten uit die afgestemd zijn op de visie van Loris Malaguzzi. U zult zien dat de werkjes van de kinderen vol creativiteit zitten, op een manier waarop u dat van te voren misschien niet had verwacht.

20161006_195905

Er zullen niet altijd werkjes mee naar huis genomen kunnen worden. Soms zullen er ook activiteiten worden aangeboden, waarbij het gaat om het proces. Wij zullen hier foto’s van maken en dit uiteraard met jullie delen. Als team zijn wij daar om uw kind te begeleiden en te helpen om zelf zo veel mogelijk op zijn of haar eigen manier verder te komen.

20161031_1722401

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust. Mailen kan naar pedagoog@kindercentrumdeparel.nl.

Groetjes en tot de volgende blog,

Angelique

Literatuurlijst:

Reggio Emilia deel 2

Plaats een reactie