
Onze jaarlijkse teamfoto, wat een mooi team hebben we toch!
Dit Topteam, deze pedagogisch medewerksters zijn een onmisbare schakel in de ontwikkeling van elk Parelkind!
Binnen ons kinderdagverblijf werken wij vanuit de visie van Reggio Emilia, waarin het kind wordt gezien als krachtig, nieuwsgierig en vol potentieel. In deze benadering spelen drie pedagogen een centrale rol in het leerproces van het kind: de ouders, de pedagogisch medewerkers en de ruimte. De pedagogisch medewerker vervult hierin een bijzondere en veelzijdige rol – niet alleen als begeleider, maar ook als inspirator, onderzoeker en ontwerper van betekenisvolle leeromgevingen.
De kracht van de pedagogisch medewerker
Onze pedagogisch medewerkers zijn dagelijks betrokken bij het creëren van een rijke, uitnodigende en veilige omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om te ontdekken, te experimenteren en te groeien. Zij observeren met aandacht, luisteren met oprechte interesse en stemmen hun handelen af op de behoeften en interesses van ieder kind. Door deze sensitieve afstemming ontstaat er een pedagogisch klimaat waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen.
De ruimte als derde pedagoog
In de Reggio Emilia-visie wordt de ruimte beschouwd als de ‘derde pedagoog’. Dit betekent dat de inrichting van de omgeving een actieve rol speelt in het leerproces. Onze pedagogisch medewerkers ontwerpen deze ruimtes bewust: met natuurlijke materialen, open eind-materiaal en uitnodigende hoeken die nieuwsgierigheid prikkelen en samenwerking stimuleren. Zij zorgen ervoor dat de ruimte meegroeit met de ontwikkeling van de kinderen en dat deze voortdurend wordt aangepast op basis van observaties en gesprekken.
Samen leren en reflecteren
Pedagogisch medewerkers zijn ook onderzoekers. Zij reflecteren samen met collega’s op hun handelen, delen inzichten en blijven zich professioneel ontwikkelen. Deze reflectieve houding draagt bij aan een cultuur van voortdurende groei – voor henzelf én voor de kinderen.